Aanpassingen

In de loop van de tijd is de Speedster aan de hand van onze ervaringen op diverse punten aangepast.

Exterieur

  • Wielkasten dicht gemaakt met X-trem. Door het rijden werd water vanaf het wegdek de auto in gestuwd.
  • Extra rubber bij de deuren, kofferbak en het kapframe om het water beter buiten te houden.
  • Het aluminium verloop van de kachel slang is vervangen door PVC verloop, dat beter past en niet los trilt.

ventilatie__24_maart_2011_0080

vervangen voor

IMG_1412

  • Het bagagerek is meer voor de sier dan dat er extra bagage mee vervoerd kan worden. Bagage op het rek hindert het zicht in de achteruitkijkspiegel. De montage in de motorklep geeft mij onvoldoende vertrouwen dat alles heel blijft.
  • Tankdop ‘entlufted’ gemaakt. De brandstoftank is voorzien van een slang, waardoor lucht aanzogen wordt naar mate er minder benzine in de tank zit. Gebeurt dit niet dan trekt de brandstoftank vacuüm en krijgt de motor op een gegeven moment geen benzine meer. Na het tanken komt het voor dat er benzinelucht in de kofferbak en in de auto blijft hangen. Om dit probleem op te lossen heb ik een fietsventiel in het uiteinde van deze slang gemonteerd. Nare luchtjes na het tanken zijn hiermee voorbij. Deze eenzijdige afsluiting veroorzaakt in de zomer, als de benzine door de hogere temperatuur verdampt, in de tank een lichte overdruk en daarmee lekkage bij de tanksensor. Dit is opgelost door de tankdop ook te voorzien van een fietsventiel waarmee de tankdop  ‘entlufted’ wordt. Voor een binnenvuller zijn er namelijk geen ‘entlufted’ tankdoppen verkrijgbaar.

IMG_1529

  • Motorruimte rubber aangebracht. De motor zuigt koellucht aan vanaf het rooster in de bovenkant van de motorkap. Doordat de aansluiting van de motorbeplating aan de achterkant en onderkant met de carrosserie niet 100% was, werd er warme lucht aangezogen waardoor de motortemperatuur te hoog zou kunnen oplopen. Dit leverde vooralsnog geen  problemen op omdat de motor/olietemperatuur binnen de specificaties blijft. Bij een constante snelheid van 110 km/uur op de teller blijft de olietemperatuur onder de 100 graden C. Bij een contante snelheid van 120 km/uur loopt de temperatuur op tot boven 100 graden C. Terwijl de olietemperatuur kortstondig 120-130 graden C mag zijn zonder dat de motor schade oploopt. Nu zit de olietemperatuursensor in de carterdeksel waar door de rijwind enkele graden afwijking optreedt tussen de aangegeven en werkelijke olietemperatuur. Ook heb ik de olietemperatuursensor/meter tijdens de inbouw niet geijkt in kokend water. Dus voor alle zekerheid de motorruimte aan de achter- en onderkant dicht gemaakt
    De standaard kever motorruimte rubbers schuif je in een groef van de carrosserie beplating, die bij de Speedster ontbreekt. De VW bus echter gebruikt een motorruimte rubber (MOS rubber) zonder groef en dit rubber kan je prima gebruiken om de motorruimte van de Speedster dicht te maken.

2015-08-05 17.08.49

Interieur

  • Inkorten van de beugel om de stoelen te verstellen.
  • Een opblaasbare lendensteun in de stoel wat het zitcomfort vergroot.
  • Ook heb ik de hoes van de handrem en versnellingspook laten vernieuwen. De nieuwe hoezen zijn wat ruimer en sluiten beter aan dan de oude.
  • De olietemperatuur meter onder het dashboard heb ik ooit gekocht zonder lampje. Na veel tevergeefs zoeken naar een geschikt lampje heb ik besloten zelf het lampje te maken. De basis is een kever dashboard lampje. Draadjes gesoldeerd en in de achterkant van de meter geklemd.

2015-05-04 16.03.422015-05-04 16.26.142015-05-04 17.55.14

  •  Na 4 jaar met afgeknipte kever matjes gereden te hebben zelf passende matjes gemaakt.

2016-05-21 15.55.37

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *