Onze ervaringen met de Speedster

Onze ervaringen zijn gebaseerd op 17.000 kilometer rijden met de Speedster in de afgelopen drie jaar.

Kap

De Speedster is het beste te rijden zonder kap. Je geniet dan maximaal van het rijden.

Met kap is het uitzicht minimaal wat in de stad gevaarlijk kan zijn omdat je fietsers en voetgangers niet goed kunt zien. Op de snelweg is met kap goed te rijden, je kunt ruim van te voeren anticiperen op het overige verkeer.

Met de kap is de Speedster niet waterdicht zoals een moderne auto. Een buitje onderweg is geen probleem en kan de Speedster met de uitgevoerde aanpassingen goed hebben. Vergeet geen handdoek mee te nemen zodat je bij een wolkbreuk of hevige regenbui je auto van binnen droog kunt houden.

Autopyama

Met de ervaringen tijdens de Discovery Run (2016) en het vooruitzichten van het weer in Engeland (2017) hebben we een autohoes (algemene hoes, maatje S) aangeschaft. De kosten van de hoes wegen niet op tegen de nacht- en gemoedsrust die je ervoor terugkrijgt wanneer het regent en de Speedster droog blijft.

Vies

We waren ervoor gewaarschuwd; je wordt vies door het rijden in een open auto.

Rijwind

Het valt ons mee hoe comfortabel het rijden met de Speedster is. Tot 80 kilometer per uur is het heel leuk rijden, daarna rijdt het minder prettig door de rijwind. We kunnen echter op alle snelheden, ook bij 130-140 kilometer per uur goed met elkaar praten. Als de motor warm is hoor je hem bijna niet.

Temperatuur

We hebben de Speedster gereden bij warm en koud weer. Tot zo’n 30 graden is het goed te doen, als het warmer wordt voelt het zodra je stilstaat alsof je gebraden wordt. Je moet altijd oppassen dat je niet verbrand. Onder de 10 graden C wordt het ook minder comfortabel omdat de kachel/Speedster motor er veel langer over doet om warm te worden.

Bij hoge temperaturen houdt de Kever motor zich ook goed. Voor een stoplicht loopt de temperatuur wat op maar nooit boven de 100 graden C.

Wordt het kouder dan zet mijn vrouw al snel de stoelverwarming aan en legt een deken over haar benen.

In de bergen

In de bergen geeft de 1600 cc motor geen krimp. Door de lange bak moet je alleen soms terugschakelen naar de eerste versnelling om de berg op te komen. Je tuft dan op je gemak omhoog. Het overige verkeer vindt het geen probleem dat je langzaam rijdt, groet je vaak bij het inhalen.

Comfort

Ondanks dat de Speedster rijdt als een kart, bokt over drempels ligt de Speedster als een blok op de weg en kunnen we makkelijk 300-500 kilometer per dag rijden. We stoppen dan wel om de 1-1,5 uur om de benen te strekken.

De aangepaste stoelen, gebruikte rubbers, schokbrekers, verwarming en banden zorgen voor een comfort dat ons iedere keer weer verbaasd.

Reizen

Het reizen met de Speedster is voor ons anders dan met een moderne auto waarmee we zo snel mogelijk van A naar B willen. ’s ochtends na het ontbijt pak je de Speedster in en ga je onderweg, je rijdt voornamelijk op binnenwegen, stopt op een mooi plekje, je drinkt onderweg een bakje koffie en luncht op een terrasje. Je reist zonder haast en geniet veel meer van het onderweg zijn.

Hart vasthouden

Met de Speedster rijden we op alle wegen. Omdat we vaak de ‘witte’, ‘gele’ en wegen met een mooi uitzicht nemen, belanden we wel eens op geitenpaden met gaten in de weg waarbij ik mijn hart vasthoudt of de Speedster wel heel blijft.

Soms sluit een deur wat minder goed of rammelt een deur alsof hij er ieder moment uit kan vallen maar als we dan thuis zijn is alles weer in originele staat alsof er niets gebeurt is.

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *