Opbouwen

Nu is de tijd aangebroken om de gespoten carrosserie weer op te bouwen.

De motor is ondertussen afgesteld door Volks Repairs en voorzien van een ander luchtfilter. Het standaard luchtfilter was te hoog waardoor de motorkap niet meer dicht kon.

carrosserie_29_november_2009_0140afbouw_17_maart_2011_0190

De motorruimte is voorzien van anti-dreun met anti-hitte folie en nieuw luchtfilter.

opbouw_15_april_2010_0200

De volgende stap is de onderkant van de carrosserie voorzien van ‘tectyl’ niet zozeer om roestvorming te voorkomen maar om de polyester tegen invloeden van vocht te beschermen.

scharnieren__23_maart_2010_0130

Scharnieren van de motorkap en kofferdeksel, opgeschuurd, in de primer gezet, nat geschuurd en klaar om gespoten te worden in aquamarine metalliek.

Carrosserie

voorkant_10kofferdeksel__26_juli_2010_0060

opbouw_15_april_2010_0110opbouw__25_april_2010_0030

img_03500achterkant_10

Gemonteerd: achterlichten, motorkap (inclusief slot en ontgrendeling), kentekenverlichting, reflectoren en kentekensteun, zekeringkastje, remvloeistofreservoir, acculuik, claxon en kofferdeksel slot.

Met aluminiumplaat hoeken netjes afgewerkt. De carrosserie is voorzien van anti-dreun.

Stoelen

Uit het oogpunt van comfort hebben we niet gekozen om de polyester kuipstoeltjes te monteren die origineel in een Speedster zitten, maar stoelen van een Fiat 500/126.

speedster_stoelen_fiat500_126_0020stoel_0010

De standaard Fiat 126/500 stoelen zijn voorzien van verstelbare rugleuning en klapmechanisme waarmee de stoel naar voren geklapt kan worden.

Omdat de standaard stoelen te hoog zijn om in de Speedster te monteren, zijn de stoelen ca 6 cm verlaagd, waarmee het klapmechanisme vervalt en de verstelbare rugleuning iets minder verstelbaar is.

opbouw__20_mei_2010_0150

Ik heb de stoelen eerst met een hoge drukspuit schoongemaakt, daarna met de haakse slijper ontdaan van alle verf en in de RX5 en RX10 gezet.

stoelen__28_mei_2010_0050stoelen__28_mei_2010_0080

De stoelen zijn voorzien van nieuwe veren, nieuwe schuimrubber, stoelverwarming en lederen bekleding.

stoel_20

Er is bewust gekozen voor bepolsterende bekleding omdat bepolstering er ook in de toekomst strakker uit blijft zien. Zonder bepolstering kan je zitzakken in leer krijgen.

De stoelen zitten uitermate comfortabel tijdens de vele kilometers in Frankrijk, Duitsland, Zwitserland en Italië over geitenpaden en snelwegen.

Elektra

Gezien mijn achtergrond heb ik met dit onderdeel van de bouw het minste gevoel. Door consequent het schema te volgen is het me toch gelukt.

Ik gebruik als basis het elektrische schema van Gé Vaandrager, dit komt overeen met de kabelboom van de donor. Hierdoor kan ik diverse kabelonderdelen van de donor gebruiken. Alle kabel stekkers van de hergebruikte kabelonderdelen worden vervangen om slechte contacten te voorkomen.

elektra__7_mei_2010_0020accu0

speedster___vw_schema0

Afwijkingen van dit schema zijn:

  • Grootlicht voetschakelaar in plaats van een grootlicht relais.
  • Dynamo met gelijkspanning in plaats van wisselspanning.

elektra__28_mei_2010_0040elektra__28_mei_2010_0030

Veel informatie over het aansluiten van de diverse onderdelen zijn ook te vinden onder de productinformatie op de site van Hot Rod.

elektra__7_mei_2010_0010opbouw__20_mei_2010_0010

Met kroonsteentjes maak ik eerste de tijdelijke aansluitingen. Na het testen worden de verbindingen gesoldeerd.

Ruitenwisser:
In eerste instantie pas ik de standaard kever oplossing toe; druk vanuit de reserveband in de kofferbak. Omdat ik dit een slimme oplossing vindt en vermoedelijk niet vaak de ruitenwisser zal gebruiken. Mocht deze oplossing om wat voor reden niet bevallen dan monteer ik een elektrische ruitenwisser installatie.

Interieur

Het interieur wordt licht bruin, zowel het tapijt als de leren bekleding van het dashboard, deurpanelen, stoelen en achterbank.

 img_03500img_03850

img_03960img_06210img_06190

Het houten stuur model ‘Derrington’ geeft de Speedster een authentieke look. Dit stuur werd ook door dealers in 356 modellen gemonteerd.

opbouw_23_juni_2011_021__1_0

Als afwerking en geluidsisolatie is de binnenkant van de kofferbakklep ook voorzien van tapijt.

afbouw_26_februari_2011_0010afbouw_26_februari_2011_0020afbouw_26_februari_2011_0030

Het chassis is voorzien van 20 mm dik X-trem. Het X-trem dient als geluidsisolatie, om de bodem vlak te maken en een goede overgang tussen chassis en carrosserie te krijgen voor de bekleding.

Als alternatief voor een multiplex plaat (12 of 16 mm) op de bodem heb ik gekozen voor het isolatiemateriaal X-trem dat ontwikkeld is voor de camperbouw. Het is heel sterk, gemakkelijk plooibaar (dus prima te ‘vormen’), heeft een hoge isolatiewaarde, is brand- en vochtbestendig.

Kap

Samen met Gé Vaandrager de kap gemonteerd.

kap_100img_04030

img_04190kap_20

kap_10

Ventilatie

Het ventilatiesysteem bestaat uit ventilatie roosters op het dashboard (verplicht) en ventilatie roosters op de voeten. Onder het dashboard zit een ‘klep’ om de luchttoevoer naar het dashboard te regelen. De voorruit ventilatie hebben we immers alleen nodig als we met kap rijden. Zonder kap willen we zo veel mogelijk warmte naar de voeten kunnen sturen.

opbouw__25_april_2010_0040

Het ventilatiesysteem is opgebouwd uit 50 mm pvc onderdelen van de DHZ. PVC is bestand tegen een constante belasting van 55 graden C. Dit zou voldoende moeten zijn omdat Polyester bestand is tegen een constante temperatuur belasting van 65 graden C. De PVC onderdelen zijn met slangenklemmen gemonteerd op flexibele kachelslangen (50 mm) en voorzien van Armaflex als isolatie en bescherming.

ventilatie__24_maart_2011_0070

Ventilatie onder het dashboard, voorzien van ‘klep’ T-stuk met schroefbare afsluiting. Hiermee kan de toevoer van warme lucht naar het dashboard worden afgesloten waardoor alle warme lucht naar de voeten gaat.

ventilatie_6_img_00420

Constructie van de ventilatie onder het dashboard links en rechts. De ventilatie aan de bestuurderskant (links) is aangepast zodat deze achter de meters past.

ventilatie__24_maart_2011_0011ventilatie__24_maart_2011_0080

Aluminium verloopstuk gemaakt tussen de kachelslang en de motor. Na enige tijd heb ik deze vervangen voor PVC verloopstukken.

ventilatie__24_maart_2011_0040

Via de ventilatie openingen is de ventilatie onder het dashboard aan de carrosserie gemonteerd. De moeren vallen, als het goed is, onder de ventilatiestrip die later op het dashboard gemonteerd worden. Deze montagewijze geeft me de mogelijkheid de ventilatie te verwijderen en voorkomt het gebruik van moeren/schroeven in het dashboard.

Het ventilatiesysteem werkt fantastisch. Dus zolang het droog blijft rijd ik ook in de wintermaanden met de Speedster.

Schokbrekers

De schokbrekers bepalen met de gebruikte rubbers, banden en stoelen het comfort van de Speedster. Ik heb uitgebreid advies ingewonnen van Speedster bezitters over hun ervaringen en welk type schokbreker ik het beste voor en achter kan monteren voor maximaal comfort.

Het verschil tussen gas- en oliegevulde schokbreker is de reactie snelheid van de demping. Gasgevulde schokbrekers reageren directer dan oliegevulde.

Het advies dat ik uiteindelijk heb opgevolgd is aan de voorkant standaard oliegevulde schokbrekers en achter standaard gasgevulde.  Omdat het gewicht door het inkorten van het chassis voornamelijk in de achterkant van de Speedster ligt, houden de gasgevulde schokbrekers de Speedster goed op de weg.  Aangezien de stalen motorkap vervangen is door polyester, voorkomen de oliegevulde schokbrekers een onrustige voorkant wat weer zorgt voor een betere wegligging. Hierbij helpt mee dat er gereedschap en een reserveband in de kofferbak liggen.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *