Schoonmaak & Revisie

Alle onderdelen die voor hergebruik in aanmerking komen worden schoongemaakt met staalborstels, lampenolie (lost tectyl goed op), tandenborstel (voor in de kleine hoekjes), een haakse slijper en handboormachine met borstels. De donor onderdelen zijn rijkelijk voorzien van een dikke laag tectyl, waardoor alles goed geconserveerd lijkt. Na de soms moeizame verwijdering van de tectyl blijkt dat er toch roest aanwezig is. Het merendeel van de tectyl heb ik verwijderd in de winter bij lage temperaturen wat het schoonmaken makkelijker maakt. Bij hoge temperaturen is het een kleverige smurrie wat me heeft doen besluiten enkele onderdelen met veel hoekjes niet schoon te maken maar in zijn geheel te vervangen.

Ik heb onderdelen schoongemaakt die achteraf niet bruikbaar blijken te zijn en alsnog vervangen worden. Ook heb ik onderdelen zodanig uit elkaar gehaald dat ze daarna niet meer voor hergebruik geschikt zijn.

De chassis onderdelen worden na het schoonmaken voorzien van een anti roest behandeling met RX5. RX5 is dun vloeibaar en speciaal ontwikkeld ter voorbehandeling van door roest aangetaste onderdelen en wordt in holle ruimten met een spuitbus aangebracht, op alle andere onderdelen met een kwast. De holle delen worden na de behandeling met RX5 voorzien van RX7 (spuitbus) wat speciaal ontwikkeld is voor roestbestrijding in holle ruimten. Het heeft een penetrerende werking en komt daardoor op plaatsen die normaal onbereikbaar zijn en blijft elastisch. Alle andere onderdelen worden na RX5 met de kwast ter bescherming voorzien van RX10. RX10 is bestand tegen zouten, zuren, beschermt tegen steenslag en is een goede afdichtende laag.

Ik heb voor deze aanpak gekozen omdat ik niet beschik over een straalmachine waarmee door roest aangetaste onderdelen eenvoudig geheel blank gemaakt kunnen worden.

Zichtdelen worden met autolak afgewerkt voor een strak resultaat.

Alle onderdelen die met veiligheid te maken hebben zoals de stuurinrichting, remkabels, remschijven, remklauwen, remleidingen worden vervangen. Onderdelen die minder kritisch zijn of nog in goede staat verkeren worden hergebruikt.

Bij de revisie van onderdelen staat het uiteindelijke comfort van de Speedster voorop. Daar waar mogelijk zal ik voor onderdelen kiezen die comfort verhogend zijn.

Chassis

afbeelding_0010

Van oorsprong is het chassis voorzien van een gescheiden remcircuit (voor en achter) en vier trommelremmen.

speedster_0041

Omdat het chassis ingekort wordt komt het zwaartepunt meer naar achteren te liggen. Dit is de reden dat het gebruik van een vertelbare vooras wordt geadviseerd. Omdat deze vooras voorzien is van schijfremmen krijgt de Speedster voor schijfremmen en achter trommelremmen.

chassis_p_kalishoek_1__medium_0speedster_0020  

Allereerst heb ik het chassis kaal gemaakt waarna het is ingekort, gestraald en gepoedercoat. Verder heb ik alle naden afgekit.

chassis_met_pook__pedalen_en_handrem__24_mei_2008_10_speedster_0010_speedster_0040

Daarna is het een kwestie van alle onderdelen (gereviseerd of vervangen) weer op het chassis monteren.

_speedster_0050

Rijdend chassis met tijdelijke wielen.

Motor

Bij de donorkever zaten twee 1200 cc en een 1300 cc motor. Al hoewel onze Speedster geen ‘race auto’ wordt maar een comfortabele cruiser, is enig motorvermogen wel wenselijk. We willen voldoende vermogen hebben om een grote vrachtwagen op de snelweg vlot en zonder angst in te kunnen halen.

speedster_0011speedster_0150

In eerste instantie was ik van plan om de 1300 cc motor schoon te maken en in de Speedster te zetten. Afhankelijk van de rijervaringen met de Speedster zou de 1300 cc motor eventueel later vervangen kunnen worden voor een1600 cc motor.

Van André van Wijlen kreeg ik het advies voor onze reis naar Corsica een goede motor en versnellingsbak te gebruiken. Uiteindelijk heb ik besloten het specialistische werk waaronder de motor uit te besteden en te kiezen voor een 1600 cc motor._bmpchow0

Op mijn zoektocht naar een geschikte motor ben ik bij Volks Repairs in Berkel Roderijs uitgekomen. Hier heb ik alle motoren ingeleverd en voor ons doel geschikte gereviseerde motor gekocht. Het lopende deel van de motor is twee jaar eerder gereviseerd, de opbouw van de motor is recentelijk gereviseerd.

Vooras

Nadat alle losse onderdelen zijn verwijderd is de vooras schoongemaakt met staalborstels en in de RX5 en RX10 gezet.

speedster_0041stuurhuis_20speedster_0030schijfrem_11_mei_2008_20

De holle delen zijn met RX5 en RX7 ingespoten. Stuurstangen, het stuurhuis, de schijfremmen, schokbrekers, fusee kogels etc worden allemaal vervangen. De onderdelen worden vervangen uit veiligheidsoverwegingen en gezien de staat van de onderdelen.

speedster_0170vooras_in_rx10__11_mei_20080

Vooras in RX5 en in RX10.

onderdelen_4a0

Diverse nieuwe onderdelen voor de vooras.

draagarmen_11_mei_2008_10draagarmen_met_nieuwe_fusee0

Draagarmen zoals ze van de donorkever afkomen en na de grote schoonmaak en voorzien van nieuwe fuseekogels.

Versnellingsbak

De versnellingsbak (AB 17093) zat zoals alle onderdelen van de donorkever dik onder de tectyl. Eerst met een plamuurmes het ergste afgestoken en daarna de gehele versnellingsbak met een handboormachine voorzien van borstels, een beiteltje voor de moeilijke hoekjes en staalborstels schoongemaakt.

Van Andre van Wijlen (De Wolfsburgt in Wijk en Aalburg) kreeg is het advies de versnellingsbak, een korte bak met overbrenging 8:35 om te bouwen naar een lange bak met overbrenging 8:31. Het voordeel is dat het toerental bij hoge snelheid lager is, wat meer comfort geeft. Het is verstandig een motor met meer inhoud dan 1200 cc te combineren met een lange bak.

Andre Van Wijlen heeft de versnellingsbak gereviseerd en omgebouwd naar een lange bak (AS 17093). Hierbij zijn de buizen vervangen omdat deze nogal beschadigd waren door slijpwerk, vermoedelijk om gewicht te besparen voor de auto cross.

speedster_0140

De versnellingsbak zoals hij van de donorkever afkomt.

speedster_0090

Na de revisie, ombouw naar een ‘lange’ bak en een verfbeurt ziet de versnellingsbak er al een stuk beter uit.

Nadeel van de lange bak is dat je in heuvelachtig en bergachtig terrein vermogen mist . Dus meehobbelen op de vrachtwagenstrook en genieten van het uitzicht.

Het voordeel van een lange bak is lager brandstofverbruik en minder geluid bij hoge snelheid. Bij huidige afstelling (o.a. bandenspanning) is het verbruik gemiddeld 1:10.

Diverse onderdelen

 remtrommels_0remtrommels_11_mei_2008_10

Vlnr de trommelremmen van de achteras: schoongemaakt, direct vanaf de donorkever, na de behandeling met RX5 en RX10 gereed om weer gemonteerd te worden.

pedalen_donor0pedalen_schoongemaakt_10

Pedalen voor en tijdens revisie

_bmpzqsa0rem_achteras_gereviseerd_20

Rem achteras, voor en na revisie.

 

 

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *