Tips & Tricks

uitkoken_onderdelen_13_april_2009_0020

Gevonden op de kever site:
Carburateur schoon koken in de soda. Wat met een carburateur kan, blijkt ook met het slotmechanisme van de deuren te kunnen.

kabelbinder_met_label0

Kabelbinders voorzien van label te koop in DHZ zaak. Handig voor de elektrisch bekabeling.

Gevonden op de 356 Speedster site:
Zet voor het spuiten de spuitbus even een tijdje in een emmer met warm water (niet kokend heet!). Hierdoor komt de lak niet alleen goed op temperatuur maar activeer je ook de drijfgassen en kun je veel efficiënter met je lak werken vanwege de hogere druk in de spuitbus.

Je kunt de spuitbus ook op de verwarming leggen.

Handige tools:
In principe kan je een Speedster bouwen zonder veel specialistisch gereedschap. Ik heb ervaren dat een gatenboor, een Dremel en haakse slijper wel zeer handig zijn om te hebben.

Een kwalitatief goede set steek- en dopsleutels is onontbeerlijk. Het goedkope set van ‘waaibomenstaal’ kon ik na een keer gebruiken weggooien. Ik heb veel plezier van het mijn Gedore set.

Ik heb diverse onderdelen bij Hornbach gehaald zoals bouten, moeren, veer- en carrosserieringen. Deze zijn van voldoende kwaliteit 8.8 voor gebruik in een auto en per stuk af te wegen.

Ook gevonden bij Hornbach zijn de 7- of 13 aderige autokabels (1,5 mm²) voor zeer lage prijs. Mantel verwijderen en je heb de draden in diverse kleuren tot je beschikking.

vergroot_elektrisch_schema_op_piepschuim0

Elektrisch schema vergroot geprint en op piepschuim geplakt. Is handig voor het maken van aantekeningen en voorkomt beschadigingen aan de carrosserie.

foto_s_0050

Voor het buigen van aluminium om de carrosserie dicht te maken en voor de ventilatie onder het dashboard heb ik een oude achteras gebruikt.

ventilatie__24_maart_2011_0011

Een plaat aluminium is makkelijk te bewerken zonder specialistisch gereedschap. Heb aluminium gebruikt voor ventilatie, verloop om kachelslang op de motor aan te sluiten en afwerken van hoeken.

Met PVC heb ik veel onderdelen van de verwarming gemaakt. PVC is makkelijk te verwerken, sluit goed aan op de Kever verwarmingsslangen en blijkt voldoende bestand tegen de temperatuur van de verwarming.

PVC is bestand tegen een constante temperatuur van 55 graden C met een kortstondige piekwaarde tot 70 graden C. Polyester is bestand tegen 65 graden C continue en piekwaarden tot ca. 80-93 graden C. Armaflex kan tegen temperatuur van ca. 150 graden C. Het vermoeden dat de kacheltemperatuur niet boven de 70 graden C komt blijkt in de praktijk gerechtvaardigd. Alle onderdelen zijn nog in hun oorspronkelijke staat en niet vervormd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *